Co u vás, kromě peněz, drží vaše zaměstnance?

Téma představily Kateřina Veiner Babiková a Michaela Drncová

Zdravím vás Michaelo a Kateřino. Na Snídani Šampiónů jste se soustředily na péči o zaměstnance a představily téma: Co u vás, kromě peněz, drží vaše zaměstnance? Jak jste se tohoto úkolu zhostily. Jaké důležité myšlenky jste chtěly naším hostům přiblížit? 

Michaela:

Mezi budování úspěšného vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem vidím určitou paralelu k tomu, jak budují svůj vztah 2 partneři.  Vzpomeňte si na své první rande, první milování, první dovolenou nebo první výročí. Proč Váš vztah stále trvá? Proč končí? Proč usínáme bok po boku? Proč jsou společné chvíle těmi příjemnými i v těch těžkých situacích? Proč věnujeme tu nejcennější komoditu – tedy čas – právě tomuto člověku? Jak daleko má naše první dětská láska k naivním představám o tom, jaké to je pracovat a vydělávat peníze? Jak daleko má naše zaměstnání k životnímu partnerství? Nejsou očekávání, která máte před prvním randem srovnatelná s očekáváními kandidáta, když vidí váš pracovní inzerát nebo mu vás doporučuje váš zaměstnance, jeho kamarád. Není vstupní pohovor takovým malým randem? Není první milování číselné vyjádření naší úspěšnosti a kvality KPIs? Není pocit z první dovolené roven tomu, jak si mě zaměstnavatel váží, abych byl odpočatý a motivován, tak k prvnímu společnému výročí? A to, co hledáte v partnerství, hledáte i u svého zaměstnavatele: otevřenost, naslouchání, zájem, efektivní komunikaci, vstřícnost a pochopení, jistotu atd. 

Kateřina:

Chtěla jsem účastníkům snídaně přiblížit to, že i ty nejlepší benefity nenahradí příjemné klima ve firmě, vztahy na pracovišti, respekt a zájem nadřízeného, možnost vzdělávání se a osobního rozvoje pro zaměstnance a obyčejný lidský zájem o člověka a jeho individuální potřeby.

 

Proč vás zrovna toto téma zaujalo a proč by se toto téma mělo řešit? Nepečují snad dnes firmy o své zaměstnance?

Michaela: 

Mnoho zaměstnavatelů dnes věnuje příliš mnoho času nastavením a implementací různých druhů kafetérií benefitů, aby si měl zaměstnanec z čeho vybírat. Se zaměstnancem bohužel nemluví, nezajímají se, vsadí na průzkum spokojenosti jednou za rok a ani z něj není vedení moc moudré. 

Kateřina: 

Firmy si často stěžují "Nejsou lidi. Nechtějí pracovat" apod. Otázkou ale je, a když už zaměstnance máme...pečujeme o něj opravdu pravidelně a kvalitně? Využíváme jeho potenciál? Na stroje máme většinou objednané pravidelné kontroly a ten nejlepší servis. Jinak nám přestanou fungovat, a to si nemůžeme dovolit. Člověk není stroj. Člověk přináší firmě víc. Dává sebe. Svůj lidský kapitál, svůj čas, své znalosti. A potřebuje, aby byl vnímán, slyšen a oceněn, abychom se o něj zajímali.

 

Obě působíte ve firmách, Kateřino ty jako lektorka a Michaelo ty jako konzultantka. Proč podle Vás zaměstnanci odcházejí z firmy? A co může firmy dělat, aby jim zaměstnanci neodcházeli?

Michaela:

Zde roli hraje několik faktorů. Zde jde o nováčka nebo etablovaného zaměstnance nebo člověka, který je na své pozici již seniorní. Nováčci často odcházejí kvůli nenaplněným očekáváním, ať už z hlediska náplně práce, firemní kultury, mzdovým podmínkám, často i kvůli špatnému adaptačnímu procesu atd. Etablovaní zaměstnanci často odcházejí kvůli vztahům na pracovišti, ať už mezi kolegy nebo s nadřízeným, nedostatku osobního růstu, kvůli stagnaci na jedné pozici, nebo že nevidí smysluplnost ve své práci, nebo, že jejich hodnoty se nepotkávají s hodnotami zaměstnavatele, nebo že s nimi zaměstnavatel dostatečně nekomunikuje chystané změny, které se jich dotknou atd.. A co může zaměstnavatel udělat, aby mu zaměstnanci neodcházeli? No chovat se k nim slušně a férově a pečovat o ně. Nebrat je jako lidské zdroje. 

Kateřina:

Důvodů k odchodu, které slyším od zaměstnanců různých firem je mnoho. Když mám možnost a zjišťuji podrobnosti, tak se ve většině případů dají odchody zaměstnanců rozdělit do dvou skupin. Tzv. nováček a zkušený zaměstnanec. Nováček uvádí, že byl hozen do vody a má plavat. Ovšem neví jak, protože se mu nikdo nevěnuje. A nikdo se ho neptá, co potřebuje a jak se cítí. Zkušený zaměstnanec plave úspěšně již nějakou dobu, ale doplaval úspěšně na konec (pro něj) a přitom by chtěl plavat dál a nemá kam. A nikdo se ho neptá, co potřebuje a jak se cítí. U obou skupin je to tedy především o komunikaci, získávání a poskytování zpětné vazby. O znalosti daného člověka a jeho aktuálních potřebách.

 

Péče o zaměstnance? Co si pod tím mám představit?

Michaela:

Péče je především o pravidelné komunikaci a lidskému zájmu o druhého člověka. Když to ve firmě funguje, máte informace z první ruky a dokážete reagovat a jednat. Můžete zaměstnance podpořit, když to právě potřebuje, ujistit, když cítí nejistotu, informovat ho, když potřebujete zavést změnu, ověřit si, jak tomu rozumí atd. Když se neptáte a nezajímáte, zaměstnanec často za vámi ani nepřijde, nebo to párkrát zkusí, ale s největší pravděpodobností se začne poohlížet po práci jinde. Péče o zaměstnance se v mnoha firmách deleguje pouze na oddělení HR a přitom je to v kompetencích všech vedoucích pracovníků, kteří mají pod sebou podřízené od top managementu až po mistry. Na to firmy zapomínají. 

Kateřina:

Jde o celkový přístup k zaměstnanci jako k člověku. Od prvního dne po celou dobu jeho působnosti ve firmě. V každé této etapě potřebuje něco jiného a firma by měla být schopna mu to poskytnout a reflektovat to.

  

Jsou nějaké benefity, které dnes zaměstnanci oceňují víc než jindy, mě napadají asi hlavně stravenky.  

Michaela:

Zde záleží na dané pozici. Na  předních příčkách se v našich výzkumech objevují finanční benefity (13. a 14. mzda/plat, bonusy, prémie), v těsném závěsu je dovolená navíc, flexibilní pracovní doma, homeoffice, sick day, vzdělávací a jazykové kurzy atd. 

Kateřina: 

Většina firem má dnes již pro své zaměstnance spoustu zajímavých benefitů např. z různých oblastí sportovního a kulturního vyžití. Při osobním a neformálním rozhovoru se zaměstnancem zjistíte, že x benefitů čerpal a bylo to fajn. O čem mluví s největším nadšením? To jsou nejčastěji akce, kde něco prožili, zvlášť, když jde o dobrý pracovní kolektiv. Jsou to letní grilování, bowling s jeho týmem, sjíždějí vody a vánoční večírky, teambuildingové akce. Jsou to často ty akce, kde se vytváří, upevňují a otevírají vztahy.

Kdo je Kateřina Veiner Babiková?

  • Je absolventkou oboru vzdělávání dospělých na Univerzitě Jana Amose Komenského
  • Dlouhodobě působila jako oblastní specialista vzdělávání a rozvoje lidí pro Tesco Stores s.r.o.
  • Nyní působí jako lektorka, specialistka vzdělávání a rozvoje a externí konzultantka HR projektů ve firmách přes společenství freelancerů Event Blender

 

Kdo je Michaela Drncová? 

  • Vystudovala obor učitelství na Pedagogické fakultě v Ústí nad Labem
  • 5 let působila v Telefonica O2 postupně na pozicích operátor, supervizor týmu a projektový specialita.
  • Nyní působí již 4 rokem v agentuře Grafton Recruitment s.r.o., kde se vypracovala z pozice konzultanta v oblasti recruitmentu až na pozici Branch Manager, kde působí již 3 roky. 

 

Zpět na výpis článků

Kde se nasnídáme?

Severočeská vědecká knihovna Ústí nad Labem, p.o.

W. Churchilla 3,
400 01 Ústí nad Labem (mapa)

info@snidane-sampionu.cz